Hurtigmetode for gliding av ski

Enten det er på topptur, i lysløypa eller på langtur i fjellheimen; glatte ski = god stemning. Desto bedre når man kan oppnå dette uten at det tar tid eller koster skjorta.

De lærde strides.. Er det tilfelle at glider gir bedre gli enn sålen i seg selv? Hvilken struktur bør det være på sålen? Er det porer i UHMWPE? Har det noe for seg å mette skiene med voks?

Det er nok av teorier og et hav av produkter der ute, men for oss gjennomsnittlige skiers har vi uansett ikke nok tid og nok mange par ski til å kunne ha riktig struktur og optimal gli til en hver tid. For den som vil sette seg inn i saken så har Wikipedia samlet mye info å ta utgangspunkt i her.

I utgangspunktet har jeg vært skeptisk til råd fra voksprodusentene ettersom det er i deres interesse at forbrukerne kjøper mest mulig av deres produkter. For et par år siden investerte jeg derfor i en stålsikkel og var på god vei til å bli en etterfølger av Kuzmins teori, men etter å ha lest kritikken fra blant andre Toko, var jeg ikke lengre så overbevist.

Tidligere har jeg benyttet billigere glidere, uten florkarbon, og hadde oppfatningen at glider har begrenset effekt. Det var helt til jeg byttelånte ski med en kamerat på en skitur på våt nysnø - jeg brukte en billig glider, mens han hadde glidet med fluorkarbon. Forskjellen var tydelig, og etter det har jeg konvertert til Swix HF-voks på mildere føre. Endelig kan jeg nyte nedkjøringer på våt snø uten å være redd for at det plutselig lugger i skien, og det til tross for at jeg ikke setter struktur på sålen.

Uansett hvilken smeltevoks man bruker innebærer metoden til Swix mye arbeid, tid og søl. Det gir høyt forbruk av glider ettersom man påfører mye mer voks enn det som blir liggende igjen som en syltynn hinne i overflaten etter at jobben er gjort. Bruker du f. eks Swix HF-glider koster denne ca 400 kr for 40g, og da er det ikke så kult å sikle og børste bort så og si all voksen du har smeltet på sålen.

Jeg var derfor nysgjerrig på om det gikk an redusere voks og tidsforbruk og samtidig ha god gli. Etter litt testing har jeg kommet frem til en løsning som gir samme resultat men har følgende fordeler ut over voksprodusentenes anbefalinger:

- Ikke behov for å gjøre jobben i smørebod med tilhørende søl og damper.
- Preppingen utføres enkelt og kjapt, om så på parkeringsplassen rett før skiene tas på.
- Ikke behov for å sikle skiene etter påføring av voks.
- Minimalt forbruk av voks gjør at det er relativt billig til tross for dyr glider.
- Enkelt å gjennomføre, hvilket medfører at det blir gjort oftere.

Fremgangsmåte:
- Påfør glider ved å gni voksblokken mot skisålen slik at det dannes en matt hinne over hele sålen.
- Før skien i passe tempo over flammen fra en gassbrenner, f. eks denne, slik at voksen blir flytende. Unngå direkte kontakt med flammen, og vær spesielt forsiktig med å puste inn damp dersom voksen inneholder fluorkarboner. Utføres jobben hjemme gjør hårføneren eller smørejernet samme nytten.
- Etter at voksen har størknet som et tynt lag over hele glisonen, børster du bort overflødig voks med bronse / nylonbørste.
- God tur!
Hurtigmetode for god gli på ski.

1 kommentar:

  1. Herlig! Jeg har nettopp brukt et par timer totalt på å glide skøyteski etter Swix sin anbefaling, og da forsåvidt fra steget om "preparering av nye ski" (som selvsagt skulle vært gjort for 3 måneder siden). Akkurat nå er jeg mildt sagt dritlei. Det som irriterer med mest er egentlig alle stripene og klumpene av overflødig voks som er rundt over alt på skien. Ikke føler jeg at jeg har god nok kontroll på jernet heller. Jeg gleder meg til å prøve denne metoden neste gang!

    SvarSlett