Heimspikka toppturski


Aktiviteten har tatt seg opp på boden i det siste, og for noen uker siden fikk jeg omsider ferdigstilt et par nye ski.

Skiene har høvelig normale mål, med en lengde på 1780, bredde 136 - 110 - 130, og  r= 21 000. Nullspenn under fot, og early rise tupper. Vekten er på 1500 gram pr ski. 

Skiene er bygd som en sandwich-konstruksjon, og i stedet for å bruke tip savers og sidekanter i plast valgte jeg å eksponere trekjernen hele veien ut. Skien er bygd av billigste sort konstruksjonsvirke av gran - fullgodt som kjernemateriale, men et heller tvilsomt materiale for sidekantene, så jeg er spent på å se hvor mange høydemeter kantene tåler før de blir utslitte. 

Har også valgt å lage skiene uten toppbelegg i plast. Dette brukes valigvis for å forhindre at laminatet ødelegges av UV-lys og slag. Min hypotese er imidlertid at man i Norge er heldig dersom man rekker å eksponene skiene for så mye sollys at de tar skade av det, og slagskader får man uansett hvor mye belegg man har oppå skiene. 

Planen med prosjektet er å lære mest mulig både av byggingen og av hvordan den forenklede konstruksjonen tåler bruk over lengre tid. Har derfor holdt meg til billige materialer og har ikke tatt det så tungt at resultatet ikke ble helt som forventet kosmetisk sett. Tenker at der bedre å gjøre feilene på et tidlig stadie, så kan jeg heller koste på dyrere materialer og bygge et perfekt par med tid og stunder.

Funksjonsmessig er det imidlertid ikke mye å utsette på skiene, og de har allerede tatt over for mine gamle K2 Coombacks.

Noen bilder fra byggingen og det det ferdige produktet følger her.



  












Byggebilder


7 kommentarer:

  1. Nydelig arbeid!! spesielt logoen :p

    SvarSlett
  2. forslag tel navn; "greyhound".. passa bra med beskrivelsen fra wiki også syns eg.. http://no.wikipedia.org/wiki/Greyhound :)

    SvarSlett
  3. Vi har spekulert i ka logoen betyr. Nån forslag? FF kan bety så mangt....

    SvarSlett
  4. FF. En fantastisk kombo som kan bety så mangt. Noen forslag på http://en.wikipedia.org/wiki/FF

    SvarSlett
  5. Rått! Møtte deg på Unstad i fjor sommer (med noen hjemmelaga surfbrett). Skal i gang med splitboard nå selv. Hvor handler du stålkant og base? monsieurpalisse.blogspot.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, går det bra med splitboardprosjektet ditt?

      Slett
  6. Takk for sist,
    Har brukt både http://www.snowboardmaterials.com/ og http://www.skibaumarkt.de/

    Begge har både base og stålkanter og fiber. Sistnevnte holder til i Europa og har nok lavere fraktkostnader. Ellers har jeg vurdert å teste ut http://www.junksupply.com/ neste gang jeg bestiller, men har ikke sjekket ut hvordan de kommer ut prismessig. Lykke til!

    SvarSlett